8 grunde til, at du mangler motivation - og hvordan man løser det

Lad dem ikke dræbe dine drømme.

Foto af Clark Tibbs på Unsplash
Motivation er som et bål. Du har brug for 3 komponenter for at høste dens fulde belønning: kampene, der får branden i gang, træet, der holder ilden i gang og varmen til at stege dine marshmallows.

Hvis du har kæmpet med motivation for nylig, er du nødt til at tage et omfattende kig på dit bål. Der kan være et problem med dine kampe, dit træ eller bålmiljøet. Eller endnu værre: du har måske kastet vand på dit lejrbål hele tiden!

Brug denne tjekliste til at identificere, hvad der dræber din bål og forstå, hvordan du løser den.

1. Du mangler en stærk grund HVORFOR.

Symptomerne:

Du indrømmer måske ikke dig selv, men du er faktisk ikke rigtig interesseret i at gøre denne ting. Uanset om det er et mål, du har sat dig selv som at løbe et maraton eller gennemføre et projekt på arbejdet, du slags CBA (kan ikke blive spurgt). Inderst inde ser du enten ikke pointen, eller belønningen er bare ikke attraktiv nok for dig.

Kuren:

Der er to muligheder i at håndtere denne brutale motivationsmorder:

• Gør det ikke: Stop med at lyve for dig selv og bare holde op. Det vil gøre dig selv - og potentielt andre mennesker - en enorm fordel. Du giver ikke en f * ck om det alligevel.
  • Find et stærkt HVORFOR under overfladen: Hvis du ikke kan stoppe - fordi det er en del af dit job, eller du ikke ønsker at bryde et løfte eller ________________ (udfyld det tomme med din brugerdefinerede undskyldning), skal du finde en måde at tænke anderledes på det. Hvis du tænker længe nok, kan du finde en slags værdi i næsten alt. Det er muligvis ikke direkte forbundet med det, men det kan tjene et dybere formål. Her er nogle eksempler: Jeg ser ikke poenget med at gøre dette, men det vil gøre min partner glad (og jeg er dybt interesseret i min partner!). At spise sundt vil øge mit fokus og produktivitet på arbejdet (og jeg er interesseret i mit arbejde mere end jeg holder af burgere). Dette projekt er kedeligt, men at det går godt med det vil vise min chef, at jeg kan få mine hænder beskidte (og det vil opbygge mit omdømme på arbejdet, og jeg er interesseret i det!).

2. Dit mål overvælder dig.

Symptomerne:

Når du tænker eller snakker om din ting, kommenterer dit sind med en stor "arghhhh". Du frygter denne ting så meget. Det føles som et stort monster, at du ikke engang ved, hvor du først skal angribe. Og du kan ikke se dig selv nogensinde bringe det ned - det er bare for stort! Som et resultat udsætter du dig for at komme i gang, fordi du frygter det for meget.

Kuren:

Nogle siger måske ”bare start SOMMER”. Men dette er sandsynligvis det værste råd, jeg nogensinde har hørt, når det kommer til at tackle overvælde.

Her er hvad der faktisk er effektivt: Nedbryd det! Se monsteret i øjet og nedbryd det i dele. Identificer benene, hovedet, armene og maven. Sæt derefter en struktur omkring det - linje delene op som kronologiske trin eller kategoriser dem efter emner. Indsæt også et groft overblik inden for dine bunker. Og lav derefter en grov projekttidslinje og identificer den første del, der kommer i gang med og inden for den første del, den allerførste handling. Ved at se monsteret i øjet og analysere det, ser du det ikke længere som denne abstrakte skræmmende rasende ting. I stedet ser du det som en - stadig - udfordrende modstander, men en du kan erobre - hvis du er strategisk for det.

3. Du tror ikke på dig selv.

Symptomerne:

Du vil gerne gøre denne ting, men dybt nede tror du virkelig ikke, du kan gøre det. Og det skaber din motivation, fordi stemmen i dit hoved fortæller dig ”Hvorfor prøver du endda? Du kommer alligevel ikke der… ”.

Kuren:

For en hurtig løsning: Se på dine tidligere resultater og mind dig selv om, at du lykkedes at opnå meget udfordrende mål før, og på det tidspunkt var du heller ikke så sikker på dig selv. Således KAN du tackle denne nu også!

Sådan løses dette problem for godt: Identificer din begrænsende overbevisning, og erstatt dem med styrkende. Begrænsende overbevisning er underbevidste tankemønstre, der styrer dine handlinger og beslutninger. De fleste af disse selvbegrænsende overbevisninger blev skabt i din barndom eller teenageår og bestemmer stadig stort set, hvordan du tænker på dig selv. Men da disse overbevisninger er blevet programmeret til dit underbevidste sind, leder de dine beslutninger og handlinger, uden at du engang bemærker det. For at nå store, dristige mål, skal du opgradere din tankegang med et nyt sæt med styrkende overbevisning, der får dig den nødvendige selvtillid til at tage dine mål.

Hvis begrænsende overbevisning er et helt nyt koncept for dig, så tjek min arbejdsbog om selvcoaching, der guider dig gennem en trinvis proces for at forstå, identificere og transformere din selvbegrænsende tro.

4. Du er simpelthen udmattet.

Symptomerne:

Der sker så meget i dit liv. Så mange ting at gøre. Så mange ting at tage sig af. Du er i bedste fald stresset og udbrændt i værste fald. Derfor mistede du helt din vilje til at gøre denne ting - selvom du virkelig ønsker at gøre det. Når alt andet optager din fysiske og mentale energi, er der simpelthen ingen tilbage til at tænde ilden og skubbe hårdt på dit mål.

Kuren:

Frigør fysisk og mental energi og omprioritering! Hvil, stress og sov nok til at genoplade dine batterier. Sig ”nej” til ting, der er mindre vigtige end dit mål. Ryd dit sind med meditation og journalisering. Måske har du endda brug for at gøre en detox med fuldt liv for at frigøre den nødvendige plads i dit liv. Jeg skrev om det her:

5. Du lider af frygt sygdommen

Symptomerne:

Din frygt holder dig ubevidst tilbage fra at samle motivation til at komme i gang. Inderst inde er du bange for at fejle eller forkæle dig selv, du er bange for det ukendte, eller du er endda bange for succes. Og dermed lider du af en eller flere af disse frygtsygdomssymptomer: udskud, angst, modstand og overdreven bekymring.

Kuren:

Vær klar over, hvad du er bange for, hvordan den holder dig tilbage, og hvordan denne frygt dukker op i dit liv (også kaldet symptomerne). At forstå dette er grundlaget for at komme med en specifik strategi til at tackle din frygt.

Jeg skrev om 4 almindelige frygt, og hvordan jeg håndterede dem her:

6. Din usunde livsstil tager en vejafgift

Symptomerne:

Du føler dig træg og konstant træt. Du lider af kronisk fysisk smerte (mest sandsynligt fordøjelsesproblemer, rygsmerter eller hovedpine). Du oplever hjernetåge og har problemer med at fokusere.

Kuren:

Fix din usunde livsstil, og dit motivationsproblem (og meget meget mere) vil tage sig af sig selv. Her er nogle gode retningslinjer for, hvordan du kommer i gang:

• Sov 8 timer hver nat
  • Sved hver dag: Selvom det kun er 15 minutter.
  • Start din dag med en sund morgenmad: Dette vil gøre det lettere at vælge sunde valg senere på dagen.
  • Spis forsigtigt: Hvis du spiser, skal du BARE spise. Se ikke tv eller prøv at svare på e-mails. Fokuser på smagen af ​​maden i munden og nyd enhver lille bid. Tag en pause halvvejs igennem og spørg dig selv, om du stadig er sulten. Og hvis ikke, skal du stoppe med at spise. Denne vane kan endda få dig til at miste noget vægt - ubesværet.
  • Spis godt: Vælg frisk, sund, ubearbejdet og nærende mad. Skær gluten, mejeriprodukter og forarbejdede fødevarer ud, hvis du har fordøjelsesproblemer.
  • Begræns dit indtag af stimulanter som koffein, alkohol og nikotin
http://bit.ly/signup-lizhuber

7. Du sætter dine mål for små eller for store

Symptomerne:

Du gør en af ​​begge disse ting: 1. Du sætter dine mål så små, at de undlader at inspirere dig til at komme ud af vores komfortzone, eller 2. du sætter dem så høje, at du ikke engang ved, hvordan du tackle dem og mangler tillid til det (se 2 og 3).

Kuren:

Begge ender af spektret er lige så dårlige for din motivation og moral. Ja, drøm stort - drøm så stort, det skræmmer dig. Og ja, 10x dine mål for at tvinge dig selv til at komme med out-of-the-box tilgange. Men vær venlig at indstille dine faktiske ugentlige mål på en kunne, men alligevel udfordrende måde. Din motivation vil takke dig!

8. Du er utålmodig

Symptomerne:

Du er slags demotiveret, fordi du troede, du ville være der nu. Du ville ikke have troet, at det ville tage så lang tid at nå dit mål. Og det demotiverer dig alvorligt. Du spiller måske endda med tanken om at holde op, fordi du er så utålmodig.

Kuren:

Forstå, at gode ting tager tid. Dette lyder kliché, men alvorligt: ​​du er nødt til at ændre, hvordan du tænker over dette! Fokuser på fremskridt og nyd rejsen, fordi det er lige så meget som en belønning som at nå dit mål. Desuden skal du fejre små milepæle undervejs og belønne dig selv for din indsats. Dette vil holde din moral ope og din utålmodighed i skak.

MÅSTE JEG ALT?

Hvad er dine personlige campfire-mordere, og hvordan håndterer du dem? Ville meget gerne høre om det i kommentarerne!

ER DU KLAR TIL OPGRADERING AF DIN SELVFORVALTNING?

Tilmeld dig min e-mail-liste for at få adgang til mine gratis ressourcer og en ugentlig fordøjelse af mit bedste indhold, blandet med andre gode forfattere. Jeg ville meget gerne have dig i min stamme!

Tilmeld dig min e-mail-liste

http://bit.ly/signup-lizhuber

Tilmeld dig min e-mail-liste

Denne historie er offentliggjort i The Startup, Medium's største iværksætterpublikation efterfulgt af 328.729+ mennesker.

Abonner for at modtage vores tophistorier her.